Bestelbusjes stoten veel meer schadelijke stoffen uit dan aangenomen. De uitstoot van stikstofoxide ligt gemiddeld zes keer hoger dan de limiet voorschrijft.

Dat blijkt uit een studie van onderzoeksbureau TNO. Van twaalf geteste busjes bleef er slechts één onder die limiet.

De resultaten van het onderzoek waren al eerder gepubliceerd, maar zonder de merknamen van de busjes. Die verkreeg de Volkskrant na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur.

TNO onderzocht de meest populaire bestelbussen, waaronder de Volkswagen Transporter, Ford Transit, Opel Vivaro, Renault Traffic en Mercedes Sprinter.

Uit de praktijkmetingen blijkt dat de Opel Vivaro met 2117 milligram stikstofoxide, de hoogste uitstoot heeft. Ook de Renault Traffic (1967) en de Iveco Daily (1841) hebben een hoge uitstoot. Alleen een bepaald type Sprinter van Mercedes (175 milligram) blijft binnen de normen.

De overschrijdingen van de norm zijn zeer fors. Gemiddeld stoten de geteste busjes 1.600 milligram stikstofoxide per kilometer uit, terwijl de limiet op 280 milligram is gesteld.

TNO testte de busjes op de openbare weg en volgde daarbij een standaardroute met meetapparatuur om de realiteit na te bootsen. Bij Europese toelatingstesten staat de auto op een rollerbank in een laboratorium. In Nederland rijden zo'n 277.000 bedrijfswagens tot 3.500 kilo rond.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl